Urodzona w 1989 roku w Kielcach, studentka V roku ASP w Łodzi. Uczestniczka licznych wystaw oraz plenerów w kraju i za granicą. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią oraz sztuką multimedialną.

WSPOŁCZESNY MIT

Doświadczenie polega na włączeniu się do świata gry komputerowej, rozumianej jako przestrzeń tworząca współczesną mitologię. Świat ten istnieje w życiu wielu osób na zasadzie równoległej rzeczywistości, o tyle doskonalszej, bo można ją kontrolować i w każdej chwili z niej wyjść. Skupiłam się więc, na niezobowiązującym eksplorowaniu tego obszaru i swobodnym podróżowaniu przez grę. Wybierałam teren, gdzie dominowała natura i starałam się znaleźć miejsca najbardziej zbliżone do prawdziwych i do takich, które znam. Wydarzenie to było dla mnie o tyle interesujące, gdyż świat ten jest mi całkowicie nieznany, a poruszanie się w nim polegało przede wszystkim na tym, żeby opanować sposób przemieszczania się, a dopiero potem na szukaniu ciekawych miejsc. Starałam się odnaleźć mitologię mojego pokolenia i sądzę, że jest to dobry trop, ponieważ gry z dnia na dzień stają się coraz większą potęgą. Wydawanie kolejnych edycji gier, jest wydarzeniem na skalę światową i wiąże się niekiedy z bardzo długim oczekiwaniem, gdyż twórcy prześcigają się w coraz atrakcyjniejszych rozwiązaniach.

Realizacja projektu opierała się na robieniu zdjęć w przestrzeni gry, posługiwałam się screenshotem, jako narzędziem, które zastępowało mi aparat fotograficzny. Starałam się znaleźć nie tylko miejsce, ale także uchwycić moment, w którym zaistnieją sprzyjające warunki pogodowe. Projekt rozszerzył się na kilka gier a znalezione tam obrazy poniekąd, są ogólnym poglądem na świat przedstawiony w cyfrowej przestrzeni, ale dla osób zaangażowanych w tą wirtualną przestrzeń, są określonym punktem,
w konkretnej grze. Zależało mi na tym, aby osoby, które znają te miejsca, odczuły przyjemność z obcowania ze znanymi zakątkami. Ponadto tytuł każdej z prezentowanych prac jest zarazem tytułem gry, w której zdjęcie zostało zrobione, więc jest to dodatkowa wskazówka. 

Kluczowym dla mnie, jest fakt, że fotografie zrealizowane zostały za pomocą metody bezpośredniego naświetlania obrazu z monitora komputera na papier światłoczuły, uniknęłam w ten sposób, pośrednich narzędzi takich jak aparat fotograficzny. Chciałam wiernie odzwierciedlić zdarzenia i krajobrazy, w jakich znajdowałam się podczas trwania całego doświadczenia, w pewien sposób również zarysowały się trasy moich wędrówek poprzez poszczególne gry. Obraz, który pojawił się na papierze po procesie obróbki w ciemni, był o wiele bardziej niedoskonały niż ten w świecie gry, ale przez to nabrał szlachetniejszych cech. Zdjęcia zostały klasycznie oprawione w passe-partout i umieszczone w ramkach, w ten sposób przeniosłam moje doświadczenia ze świata cyfrowego w przestrzeń fotografii analogowej.

Anita Osuch Łódź, 12.01.2014

 

Patronite

ZNAK PRACOWNI2

Z Pracowni Multimediów Akademii Sztuk Pięknych imienia Władysława Strzemińskiego  w Łodzi. 
Prowadzący: dr Łukasz Ogórek, as. Anna Bąk